پزشکی

به این وبلاک خوش آمدید

پزشکی

به این وبلاک خوش آمدید

آرتروزو ساییدگی مفاصل وراه های درمان


آرتروز به‌عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی، ممکن است درهر سن و موقعیتی گریبا‌نگیر افراد شود. اما آنچه پیش از رسیدن به این مرحله اهمیت دارد، رعایت نکاتی است که می‌تواند از فرسایش مفاصل پیشگیری کند. یکی از نقاطی که بیش از همه در معرض ساییدگی استخوان و مفاصل قرار دارد، کف دست و انگشتان دست است که این مسأله در مورد زنان خانه‌دار که به امور پخت و پز، شستشو، دوخت و دوز و نظافت منزل اهتمام بیشتری می‌ورزند، شایع‌تر است. آرتروز گردن نیز جزو بیماری‌های نسبتا شایع مردان است. به همین بهانه، این هفته برایتان چند حرکت ورزشی برای کاهش دردهای آرتروز انگشتان و کف دست و گردن در نظر گرفتیم که با تمرین آنها به‌طور مستمر و منظم می‌توانید از وارد آمدن صدمات بیشتر به این ناحیه جلوگیری و احساس آرامش کنید...


قبل از شروع به ورزش


نکته قابل توجه اینکه برای انجام این حرکات اگر دست خود را در آب گرم غوطه‌ور کنید، آسان‌تر و بهتر خواهد بود. نکته دیگر، توجه به میزان توانایی فردی است. در غیر این صورت ورزش درحین اجرا موجب افزایش درد خواهد شد.


خم کردن انگشتان


ورزش‌های دست را با شل کردن عضلات دست آغاز کنید. سپس انگشتان را به صورت صاف و نزدیک به یکدیگر نگه دارید. حالا بند اول و وسط انگشتان خود را خم کنید. مچ و مفاصل دست را صاف و مستقیم نگه دارید. نرم و آهسته دست خود را به حالت اول برگردانید. همین حرکت را با دست دیگر تکرار کنید. اگر می‌توانید حرکت را چند بار برای هر دست تکرار کنید.

مشت کردن دست


حرکت را با نگه‌داشتن انگشتان در حالت کشیده و دور از هم آغاز کنید. سپس انگشتان را به شکل مشتی نرم و آزاد مشت کرده وشست خود را بر روی باقی انگشتان قرار دهید. مراقب باشید که انگشتان را محکم به یکدیگر فشار ندهید. نرم و آهسته به حالت اولیه باز گردید.این تمرین را برای هر دو دست انجام دهید.

راه بردن انگشتان


کف دست خود را روی سطح صافی مانند میز قرار دهید به طوری که انگشتان، اندکی با هم فاصله داشته باشند. انگشتان را یک به یک به سمت شست حرکت دهید. حرکت را با بلند کردن و حرکت دادن انگشت اشاره آغاز کرده و به ترتیب با دیگر انگشتان ادامه دهید. طی انجام این تمرین مچ دست و شست خود را ثابت نگه دارید. حرکت را با دست دیگر خود انجام دهید.

باز و بسته کردن انگشتان


انگشتان خود را تا جای ممکن (بدون درد گرفتن) از یکدیگر دور کرده و چند ثانیه به همین حالت نگه دارید. به نرمی، انگشتان را شل کرده و به یکدیگر نزدیک کنید. دوباره به حالت اولیه برگردید. این حرکت را با هر دو دست انجام داده و به تدریج تعداد دفعات آن را افزایش دهید.

لمس نوک انگشتان


انگشتان خود را صاف نگه دارید. شست خود را درعرض کف دست خم کرده و با نوک آن برآمدگی پایین انگشت کوچک را لمس کنید. اگر نمی‌توانید شست را تا جایی که این محل را لمس کند، بکشید تنها آن را تا جای ممکن خم کنید. سپس شست را به حالت اولیه برگردانید. سپس یک یک انگشتان را به نوک شست رسانده و شکلی مانند O بسازید. این حرکات را نرم و آرام انجام دهید و پس از انجام حرکت با تمام انگشتان، کل تمرین را با دست دیگرانجام دهید.

تمرین‌های گردنی


• طوری ایستاده که گردن در امتداد ستون مهره‌ها، راست قرار گیرد و روبه‌رو را ببینید. بسیار آرام سر را حرکت داده تا بتوانید سقف را ببینید و پس از مکثی کوتاه به آرامی‌ سر خود را حرکت دهید تا این ‌بار زمین را ببینید این حرکت را 10 تا 20 بار انجام دهید سپس همین حرکت را طوری انجام دهید تا این‌ بار سمت چپ و راست خود را ببینید. این حرکت را نیز 10 تا 20 بار انجام دهید.


• در حالت تمرین شماره قبل ایستاده یک دست خود را روی پیشانی خود گذاشته و سر خود را به جلو خم کنید و با دست خود مانع از انجام این کار شوید. با این کار یک انقباض هم طول (ایزومتریک) در عضلات گردن شما به وجود می‌آید که باعث تقویت این عضلات می‌شود. این حرکت را برای 10 ثانیه انجام دهید سپس همین حرکت را با گذاشتن دست در پشت سر و سپس راست و چپ سر خود نیز انجام دهید.

درد مفاصل را در فصول سرد

یک دکتری طب فیزیکی هشدار داد:

درد مفاصل را در فصول سرد جدی بگیرید

هیچ مفصل سالمی در فصول سرد درد نمی گیرد و سرما با تشدید ناراحتی های پنهان مفصلی منجر به آشکار شدن بیماری های مفاصل می شود.
دکتر محمد تقی هلی ساز، دکتری طب فیزیکی در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت:  به طور طبیعی هیچ فردی با سرما نباید دچار مشکلات و درد مفاصل شود زیرا سرما فقط تشدید کننده این ناراحتی ها است و نباید آن را عاملی در بروز دردها ی مفصلی و بیماری های وابسته به آن محسوب کرد.

 وی با بیان اینکه سرما به طور غیر مستقیم می تواند در شناسایی برخی از مشکلات مفصلی موثر شود تاکید کرد: در فصول سرد و قرار گیری فرد در مجاورت سرما به علت انقباظ و انبساط ناگهانی عضلات و مفاصل افرادی که دچار مشکلات مفاصل نظیر آرتروز، گرفتگی مفصل و یا کوتاهی مادر زادیی تاندون هستند ،ناراحتیشان تشدید شده و مشخص می شود که وی دچار یکی از این درگیری ها است.

دکتر هلی ساز اظهار داشت: دردهای مفصلی در سرما را باید جدی گرفت و در صورت بروز این دردها مراجعه به متخصصین ارتوپدی و یا طب فیزیکی ضروری است تا از این طریق بتوان مشکل زمینه ای و علت بروز آن را شناسایی و درمان کرد.

وی در ادامه در خصوص اینکه درد مفاصل در سرما را با علایم سرما زدگی نباید اشتباه گرفت نیز تصریح کرد: در سرما زدگی سرما از دو طریق در اندام ها رسوخ می کند ،یکی از راه اعصاب محیطی و دیگری عروق محیطی که در عروق محیطی با انقباظ عروق خون رسانی به برخی از نواحی بدن از جمله سر انگشتان دست و پا موجب سردی، انقباظ تغییر رنگ جزئی و در مواقع حاد منجر به کبودی آنها می شود.

این دکتری طب فیزیکی خاطر نشان کرد:  در صورتیکه سرما از راه  اعصاب محیطی بویژه در مبتلایان به دیابت وارد بدن شود با ضعف این اعصاب علایمی نظیر کرختی، سسی و سوزش در نواحی سر انگشتان دست و پا وگاهی صورت را به همراه می آورد.